
Mensdaad is het probleem liever voor en daarom investeren wij veel tijd in preventieve methodieken en voorlichting. Hieronder vindt u twee (onderwijs)methodieken die ontwikkeld zijn door Mensdaad in samenwerking met verschillende sociaal maatschappelijke en educatieve instellingen en op dit moment uitgevoerd worden op zo'n vijfendertig scholen.
Doe Normaal
“Doe normaal!” Iedereen heeft het wel eens geroepen of te horen gekregen. Maar wat betekent dit nu eigenlijk en bedoelen we wel hetzelfde als we dit van iemand anders verwachten, of als het van ons verwacht wordt? Dit is de vraag die centraal gesteld wordt in het “Doe Normaal!” onderwijsproject. Als je “doe normaal”. zegt, dan spreek je vanuit je eigen referentiekader. Dat is logisch, aangezien iedereen een referentiekader heeft, dat is gevormd vanuit de eigen opvoeding, sociale omgeving, geloofsovertuiging, etc. In het “Doe Normaal!” onderwijsproject worden leerlingen niet alleen uitgedaagd om zich bewust te worden van hun eigen referentiekader, maar ook van die van de ander. Het referentiekader van de ander is namelijk nèt zo echt en waardevol als die van jezelf. Dit kunnen inzien en hier vervolgens naar handelen, is een ander verhaal en gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Het “Doe Normaal!” onderwijsproject is in het leven geroepen voor leerlingen tussen de tien en veertien jaar oud (bovenbouw basisschool en onderbouw voortgezet onderwijs), om hen meer inzicht te doen verkrijgen in de verschillen en vooral de overeenkomsten die zij delen binnen hun klas/groep en binnen onze maatschappij. Door de leerlingen in te laten zien wat het effect van groepsdruk is en door het begrip “normaal doen” hierbij als kapstok te gebruiken, wordt de mogelijkheid gecreëerd om onderwerpen aan de kaak te stellen die betrekking hebben op gedrag en denkwijzen. Wij werken hierbij altijd vanuit 3 kernpijlers, te weten: “veiligheid,” “eigenheid” en “laten zijn”. Zo is een veilige omgeving essentieel om leerlingen zichzelf te laten zijn, willen we de leerlingen bewust maken van de kracht van hun eigenheid en leren we hen dat het referentiekader van de ander er net zo goed mag zijn als die van henzelf. Door met sociaal affectieve doelstellingen (hoe ga ik om met mensen en hoe voel ik me hierbij?) te werken, stimuleren we het inlevingsvermogen van de leerlingen, zodat ze meer inzicht verkrijgen in hun eigen referentiekader en in die van de ander. Het project heeft zowel een preventief als curatief karakter. Dit houdt in dat afhankelijk van de wensen van de opdrachtgever, het project meer een voorlichtend of een probleemoplossend karakter kan hebben. Er wordt in overleg met u gekeken naar wat er nodig is en vervolgens wordt er een specifiek en uniek programma samengesteld.
Binnen het project is “normaal doen” het centrale thema en in overleg met u kunnen hier verschillende sub thema's aan gekoppeld worden. Denk hierbij aan (cyber)pesten, meiden venijn, schelden en normen, verschillen tussen arm en rijk, culturele diversiteit en/of grensoverschrijdend gedrag. Tijdens de lessen is er alle ruimte voor de denkwijzen van de individuele leerlingen, maar deze worden altijd besproken in en met de klas/groep.
We doen het samen.
Hoe de indeling van het project er in de praktijk uit ziet vindt u in de brochure hieronder:
