
|
"It takes a village to raise a child". Een veelgebruikte uitspraak binnen welzijnsland, dat impliceert dat iedereen die zich in de leefwereld van een kind bevindt, hieraan kan, of misschien wel moet deelnemen. Naast de opvoeding in huiselijke kringen, speelt opvoeding zich voor het grootste gedeelte van de tijd af op school, waar naast de docenten ook de leerlingen hard aan het werk zijn, om de toekomst van de jeugd zo goed mogelijk vorm te geven. Opvoeden is voor alle deelnemende partijen hard werken en iedereen heeft elkaar hierin nodig. Mensdaad ziet school dan ook als de meest waardevolle, constante en logische vindplek om onze werkzaamheden omtrent jeugd en jongeren vorm te geven en uit te voeren. Mensdaad heeft deze werkzaamheden samengevoegd onder de term ”Jeugdschoolwerk” waarin drie essentiële domeinen en termen met betrekking tot de jeugd in al zijn facetten samenkomen.
Jeugd. School. Werk. Jeugdschoolwerk. De naam spreekt voor zich.
Gefundeerd in het onderwijs levert Mensdaad “Jeugdschoolwerk” voor het basis, middelbaar en hoger onderwijs. Hierin wordt door middel van fysieke aanwezigheid op scholen, preventie (voorlichtings)werkzaamheden, (individuele) coachingstrajecten en vooral consequente en structurele communicatie en samenwerking met alle deelnemende partijen rondom de jeugd, een gepaste structuur geboden. Mensdaad heeft niet de intentie om het wiel opnieuw uit te vinden. Wij zijn ons ten zeerste bewust van alle kwaliteit, expertise en passie die er bestaan binnen het jongerenwerkveld en zien het Jeugdschoolwerk hierbij het liefst als de ruimte tussen de sterren. Waarbij de school, de leerling en alle (gemeentelijke) samenwerkingspartners gezien kunnen worden als de sterren en het Jeugdschoolwerk als de ruimte, dat vanuit de signalering en verbinding, meteen de gepaste actie in kan zetten en de professionals kan bekrachtigen, om vanuit hier de jeugd te bieden waar de behoefte ligt.
Om het Jeugdschoolwerk vorm te geven biedt Mensdaad een aantal methodieken en werkzaamheden aan die de blauwdruk vormen voor het uiteindelijke maatwerk. Deze werkzaamheden zijn ontwikkeld vanuit de peilers “signalering,” “begeleiding,” en “natraject”. Op deze website vindt u de werkzaamheden die de basis vormen voor deze blauwdruk en die samen met u en uw samenwerkingspartners aangepast en ingezet kunnen worden waar nodig is.
Dan nog even concreet. Hoe ziet het Jeugdschoolwerk van Mensdaad er nou in de praktijk uit?
Het Jeugdschoolwerk is aanwezig tijdens de pauzes op school x. Tijdens gesprekken met leerlingen komt een bepaalde trend/problematiek/actualiteit aan het licht. Deze bevindingen worden door het Jeugdschoolwerk teruggekoppeld tijdens het team en/of zorgoverleg. Aan de hand van deze bevindingen wordt samen met (bijvoorbeeld) de mentor, het jongerenwerk, het schoolmaatschappelijk werk, het sociaal wijkteam en/of een van de andere samenwerkingspartners een vorm van preventiewerkzaamheden ingezet. U kunt hierbij denken aan voorlichting (zie “Doe Normaal!”), maar deze preventiewerkzaamheden kunnen ook andere vormen aannemen, afhankelijk van de vraag van de school en leerlingen en de inzet en mogelijkheden van de samenwerkingspartners.
Uit de preventiewerkzaamheden komt vervolgens naar voren dat groep/leerling x met een bepaalde vraag/idee/problematiek kampt. Vanuit het Jeugdschoolwerk wordt er contact gelegd met de leerling(en) en wordt er gekeken naar wat de behoeften zijn. Vervolgens kan er, bijvoorbeeld gezamenlijk met het plaatselijke jongerenwerk, een gepast coachingstraject ingezet worden of een activiteit plaatsvinden bij het plaatselijke jongerencentrum. Tijdens een coachingstraject/activiteit, maar ook op het moment dat deze afgerond is, houdt het Jeugdschoolwerk een vinger aan de pols bij de groep/leerling in kwestie, wat mogelijk is door de structurele en fysieke aanwezigheid op het schoolplein. Op deze manier kan de werking van de inzet gemonitord worden en leveren we met zijn allen daadwerkelijk maatwerk.
Vervolgens begint de cyclus opnieuw.

